Den som söker skall finna

tittar närmare

Oavsett om man bedriver försäljningsverksamhet i en fysisk butik eller online så är det viktigt att hjälpa kunden få en så smärtfri köpupplevelse som möjligt. Som en viktig del i detta så gäller det att ge kunden vad den vill ha, att hjälpa kunden hitta det hen söker.

Struktur och menyer

Det allra mest optimala är att alla som kommer in till din hemsida eller butik på direkten vet var de skall ta sig vidare. Om vi börjar med att tänka oss en butik så är det skyltningen som är viktig. Att snabbt kunna få en överblick över vilka olika avdelningar som finns samt var man kan hitta dem. I stora varuhus så finns det ofta stora kartor som visar hur allt är upplagt, något som inte är lika nödvändigt i en mindre butik. Att däremot skylta ovanför varje hylla borde ses som ett måste.

Vad är då motsvarigheten i en webbutik? Jo det handlar självfallet om menyerna. Då en webbutik dessutom ofta kan vara otroligt stor med en otrolig mängd produkter och produktkategorier så är det viktigt att precis som i köpcentret kunna ge överblick. För att lyckas med detta använder sig många butiker idag av vad som kallas megamenyer. Detta är menyer där man direkt från startsidan kan nå i princip vilka produktkategorier man vill. Exakt hur man organiserar innehållet varierar dock. Om vi till exempel kollar på Sportamore så har de i sin meny delat upp innehållet  så att kunden kan söka sig fram beroende på vilket behov de har. Oavsett om de är ute efter kläder för män eller utrustning till golf så kan de hitta rätt på direkten med ett enda klick i menyn.

Det gäller alltså att titta till det egna produktutbudet samt vilket behov som kunden har och sedan anpassa menyupplägget efter det.