Fördelen med att starta företagsblogg

9367335-blog-concept

Det finns flera fördelar att driva en företagsblogg för de som säljer produkter och tjänster på internet. Många företagare ser bloggen enbart som ett sätt att förmedla extrapriser och nya produkter till sina kunder och visst finns det en fördel där. Men det finns betydligt fler fördelar om man breddar innehållet i bloggen.

För det första kan bloggen ”fånga upp” de som söker på Google. Ju mer text som finns desto fler besökare kommer att komma in via olika sökningar. Detta gäller då främst de som söker med en hel eller delar av en mening (s.k. longtails)

För det andra kan bloggen skapa ett intresse hos läsarna vilket gör att de i sin tur tipsar om bloggen på sin blogg, via facebook eller liknande. På så vis blir även inläggen marknadsföring. I det fallet som en bloggare tipsar om blogginlägget sker oftast även att en länk läggs vilket är positivt i syftet att stärka hela webbplatsens trovärdighet hos Google. Någon som även det påverkar var man hamnar i olika sökresultat.

För det tredje bör dagens bloggar vara mer inritade mot Content Marketing. Ge kunden information och tips som gör att kunden återvänder till sidan. Med grundlig information kommer även kunderna att anse att butiken har hög trovärdighet (företaget vet vad man pratar om). Just detta avgör många gånger var kunden handlar. Då spelar det ingen roll om det finns billigare pris på andra ställen.