Hantera företagets sajt

shutterstock_252367738

Företagets sajt är en av de viktigaste delarna för att nå ut till kunder och hantera ert utbud. Man marknadsför sig lika mycket på sin egen sajt som i radioreklam.

Låta proffsen sköta jobbet

Det första man ska komma ihåg är att om man inte är utbildade webbmaster eller webbadministratör, kan man göra stor skada på sajten om man försöker göra allting själv. En bra och stor sajt gör man inte på en helg med hjälp av några YouTube-tutorials. Köp in expertisen istället och få en sajt som du kan bygga vidare på i flera år framöver. En expert vet hur man gör en komplett sajt men lämnar utrymme för tillväxt och ändringar.

Köpa in rätt lösningar

Det finns många sätt att bygga upp en sajt. Många företag erbjuder webblösningar i ett enda paket. Men då kommer du alltid att få delar som aldrig används. Bättre att hålla sig till företag som kan skapa anpassade webblösningar och moduler för ditt företag. Det kan vara att få välja vilka moduler som ska följa med paketet och att du har möjligheten att välja till fler allteftersom sajten utökas. I början behöver man bara grunderna, några administrativa moduler och några för att hantera det som besökarna ser. Sedan kan man behöva fler för att hantera det stora utbudet och för att flera personer ska få adminbehörighet till sajten.

Utgångsläget är att konvertera

En företagssajt finns för kundernas skull, om det så är för att hitta företags besöksadress eller för att beställa varor. Tanken ska alltid vara att man vill konvertera så mycket som möjligt. Det betyder att man vill att besökaren ska göra en specifik handling på sajten. Man lägger ut produkter för man vill att kunden ska handla, man skriver om företaget för man vill att kunden ska läsa och bli intresserad och så vidare. Ha ett mål på hur många konverteringar du vill ha under en tidsperiod och mät sedan av. Har man inte lyckats, måste man gå tillbaka och se varför det fallerade. Har det gått bättre än förväntat, är det dags att utveckla nästa mål!