Marknadsföring

767170-internet-marketing-word-cloud

Marknadsföring har länge förknippats med annonser i tidningar, på busskurer, på reklampelare m.m. Fördelen med denna sorts reklam är att man når en stor och bred skara människor. Men det är också dess nackdel. Stora delar av de som ser denna reklam kommer inte att köpa produkter. De kanske inte ens är intresserad av den. Många företag väljer trots detta denna väg att marknadsföra sig vilket då handlar mycket om att stärka sitt varumärke och inte för att sälja en specifik produkt.

Ett begrepp som vuxit sig stark inom marknadsföring på senare år är motsatsen mot denna reklam som ”söker upp” eventuella kunder. Inbound Marketing handlar om att finnas och bli hittad av kunden istället. Den stora fördelen är att kunder som söker en viss produkt är betydligt mer köpstark än den som inte vet exakt vad man är ute efter. Att i detta tillfälle finnas tillgänglig för kunden skapar förutsättningar för mycket hög konvertering av besökande till köpande kunder. En del av inbound Marketing är SEO som handlar om att synas högt på Google när kunden söker efter en viss produkt eller tjänst.

Vad är då den bästa vägen att marknadsföra sin produkt, tjänst eller företag? Mycket beror på vad man har för mål. Är det ett budskap som ska förmedlas inför val, är det tidsbegränsade extrapriser eller är det att stärka företagsnamnet som ligger bakom marknadsföringen? Ofta är den en kombination av olika marknadsföringsvägar som är det bästa.