Marknadsundersökningar

marknadsundersökning

Att göra marknadsundersökningar är ett bra sätt att se vad kunder tycker och tänker om ditt företag eller dina produkter och tjänster. Vad tycker kunden om just ditt företag, Vad är bra med din produkt. Rikta undersökningen till dina målgrupper baserat på ålder,ort eller bransch och storlek på företaget.

Varför ska man göra en marknadsundersökning?

Få en blick på hur marknaden ser ut. Se hur många kunder det finns. finns det för lite eller tillräckligt många. Hur blir kunderna nöjd hos just ditt företag, Vad behöver dom och vad gör dom nöjda. Hur gör dina konkurrenter. Ta reda på om det är stor konkurrens eller liten konkurrens.

När du har sett hur många kunder det finns, hur dom blir nöjda, hur mycket konkurrens du har så kan du göra en plan på hur du ska uppfylla kundernas krav och konkurrera ut dina konkurrenter.

Hur gör man en marknadsundersökning?

Fråga dina kunder eller dina potentiella kunder vad dom vill ha, vad som gör dem nöjd och hur dom väljer företag som ditt.

Kolla vad konkurrenterna gör och vilka dom är. Sök i telefonkatalogen och på internet efter liknande företag. Var finns dom och vilka vänder dom sig till. Vilka erbjudanden eller priser använder dom sig av.

Du kan ta hjälp utifrån. Saknar man tiden eller kunskapen till att göra en marknadsundersökning så kan man vända sig till externa bolag som utför marknadsundersökningar.

Hur gör man sen?

När du har en färdig marknadsundersökning så är det dags att planera ditt nästa steg. Finns det något som dina konkurrenter inte erbjuder som du kan erbjuda. Vad vill dina kunder att du ska erbjuda. Försök så gott du kan att erbjuda kunden allt vad dom kräver och behöver för att bli nöjda. Visa dina kunder att dom ska välja ditt företag istället för en konkurrent.