Produktförpackningen är marknadsföring

packetering

För alla företag som säljer en fysisk produkt är förpackningen en otroligt stor möjlighet. Förpackningen ger en möjlighet att en sista gång påverka kundens syn och förväntningar på produkten. En möjlighet att förstärka allt det som produkten och företaget står för.

Öppen låda

iDealofSweden är ett svenskt företag som designar och säljer högkvalitativa och moderiktiga fodral till mobiltelefonen. Idag säljs deras produkter förutom på den egna webbshoppen även i en stor mängd butiker runt om i landet. På företagets sida där de beskriver sig själva går de även in på just förpackningsfilosofin. För dem som tillverkare av premiumprodukt är det viktigt att produkterna levereras i så kallad open box så att de potentiella kunderna direkt i butiken kan testa och känna på dem. iDealofSweden är helt enkelt stolta över sina produkter och är villiga att visa det.

Bevis

Ett annat företag som också kämpade för att bevisa kvalitén på sin produkt är klockmärket Festina. Företagets klockor är vattentäta till ett stort djup och behövde på något sätt kunna bevisa detta direkt i butiken. Sättet företagets geniala förpackningsdesigners kom på var att paketera klockorna i plastpåsar, fyllda med vatten. Bortsett från att idén är unik och rolig så är genomförande välgjort och designen snygg. Mer information går att hitta på denna länken. 

Beskrivande

Företaget Thelmas Treats fick ett stort lyft när det skapade en ny kartong för att leverera sina färskgräddade kakorna. Kartongen är designad för att se ut som en spis med ugn och på så sätt påminna kunden om hur färska kakorna verkligen är. Företaget dubblade sin omsättning under året efter kartongbytet, mycket tack vare förpackningen.