Vad är en konvertering?

konvertering och kundnöjdhet

Konvertering är ett ord med många betydelser beroende på i vilken situation man använder det. Inom den digital marknadsföring så betyder det dock bara en sak.

Inom marknadsföring så är en konvertering eller konverteringsfrekvens ett mått på hur många av alla av dina besökare, eller potentiella kunder, som faktiskt gör precis det du vill dom ska göra inom en viss tidsram. För en e-handen brukar detta betyda att köpa något men det kan lika väl handla om att begära en offert eller att anmäla sig till ett nyhetsbrev. Exakt vad som en konvertering innebär är helt och hållet upp till vad man har för målsättning med hemsidan.

Om vi säger att vi vill räkna ut hur stor konverteringsgraden är för en e-handel så tar vi helt enkelt och delar antalet kunder som köpte något (låt oss säga 100) med antalet unika besökare (låt oss säga 5000). Med denna ekvationen får vi då fram en konverteringsgrad på 0,02 eller 2%.

Konverteringsgraden är ett bra sätt att kunna visa hur bra hemsidan och annonseringen är på att locka rätt människor till butiken och sedan omvandla dem till betalande kunder. Man kan sedan testa olika variationer på hemsidans och annonsernas design och funktion för att förbättra denna statistiken.