Vikten av nyckelord på hemsidan

Varje webbutik som vill hålla en hög försäljning på sina produkter behöver synas på Google. Oavsett om du sysslar med utveckling av mjukvara eller säljer hemsnickrade köksstolar är det en stor fördel att rankas högt i sökmotorer. En stor del av dina kunder kommer att hitta till din webbutik genom att göra en Google-sökning – och eftersom de sällan vet vad butiken heter kommer sökordet att helt enkelt vara produkten som de eftersöker. Det betyder att behovet av att ha rätt nyckelord i sin webbshop ökar.

Kidsbrandstore

Om du säljer kläder för barn och ungdomar vill du förstås att din webbutik kommer högt upp i sökningen när kunden söker på barnkläder. Ett bra exempel på en lyckad sökmotoroptimering hittar vi hos kidsbrandstore.se. De har konkurrenter med betydligt större marknadsföringsbudget, men tack vare rätt nyckelord kan kunden snabbt hitta till sajten via en Google-sökning. En tydlig profil på hemsidan gör marknadsföringsarbetet enklare.

Sliqhaq

Ett annat exempel är Sliqhaq. De specialiserar sig inom rakning och skäggvård – och en Google-sökning på något av dessa ämnen genererar ett resultat med Sliqhaq nära toppen. Googles algoritmer belönar sajten som är så relevant för kundens sökning som möjligt. Det innebär att ett bra nyckelord – i Sliqhaqs fall, rakning och skäggvård – gör att sökmotorn lägger det högt upp eftersom det är precis vad kunden är ute efter.

Turkietresor

Ofta hjälper det att ha nyckelordet i sitt namn eller slogan för att belönas av Google. Turkietresor.se är en researrangör som specialiserar sig på resor till Turkiet. Någon som söker på just ”turkietresor” får givetvis upp researrangören högst upp i listan tack vare det relevanta namnet. Däremot räcker det inte med ett enda nyckelord för att säkra sin status som högt rankad. Om resenären söker på en närliggande term, exempelvis ”resor turkiet”, gäller det att vara lika relevant för att inte halka ned i listan över sökresultat.